Huishoudelijk reglement

Begripsbepalingen:

Artikel I
ln dit huishoudelijk reglement wordt verstaan onder:
  • de vereniging: de hengelsportvereniging Altijd Beet, gevestigd te schijndel.
  • de statuten: de statuten van de vereniging, vastgesteld bij notariële akte d.d. l8 februari 1986, verleden voor notaris Charles Pierre Cerard Marie van Haaren te Schi.;ndel (zoals laatstelijk gewijzigd bij notariële akte, d.d. vijfentwintig (25) januari 2024 verleden voor notaris mr. Adriaan Julius Louis Feitsma te Schijndel
  • het bestuur: het bestuur van de vereniging.
  • Het verenigingsjaar: Het verenigingsjaar loopt gelijk met het kalenderjaar.
Het Bestuur
Artikel 2
  1. De vereniging wordt bestuurd door een bestuur, bestaande uit het dagelijks bestuur (voorzitter, secretaris en penningmeester) en ten hoogste vier (4) bestuursleden /commissarissen
  2. De ledenvergadering wijst uit de bestuursleden, op voorstel van het bestuur, een voorzitter, een secretaris en een penningmeester aan.
  3. Het bestuur is belast met het besturen van de vereniging, waaronder begrepen het uitvoeren van besluiten van de ledenvergadering.
  4. De werkzaamheden van het bestuur zijn als volgt:
    • De voorzitter is belast met de leiding van de bestuurs-en algemene vergaderingen en bij diens afwezigheid, door degene die daartoe door de overige bestuursleden wordt aangewezen. De voorzitter heeft als vertegenwoordiger van het bestuur toegang tot alle vergaderingen van de eventuele commissies, behoudens de vergaderingen van de Commissie van Beroep.
    • De secretaris voert de briefwisseling, houdt afschrift van alÍe uitgaande stukken en beheert het archief. ln het jaarverslag brengt hij rapport uit over de toestand van de vereniging in het afgelopen jaar. Van de bestuurs-en ledenvergaderingen maakt hij notulen op.
    • De penningmeester houdt nauwkeurig aantekening van alle ontvangsten en uitgaven. ln het jaarverslag brengt hij rapport uit over de financiële toestand van de vereniging in het afgelopen jaar.
    • De ledenadministrateur betreft een bestuurslid. Hij houdt een namenlijst bij van alle bij de vereniging aangesloten personen en stelt de penningmeester in kennis van ontstane veranderingen. Hij ondertekend mede de bewijzen van lidmaatschap.
    • De overige bestuursleden,/commissarissen assisteren de reeds eerder genoemde functionarissen. Zij kunnen in onderling overleg met de andere bestuursleden verantwoordelijk zijn en/of plaatsnemen in één van de commissies, met uitzondering van de commissie zoals bedoeld in de artikelen 8 en g van dit Reglement.
5. lndien een bestuurslid langer dan zes maanden verhinderd is zijn functie te vervullen
  • wordt zijn mandaat vervallen verklaard.
  • Als deze verhindering het gevolg is van ziekte, heeft het bestuur het recht deze termijn te verlengen tot l2 maanden.
6. Elk bestuurslid treed af aan het einde van de jaarvergadering gehouden in het 3" jaar, volgend op het jaar waarin hij werd benoemd.
De aftreding van de bestuursleden vindt plaats conform onderstaand rooster:
  • Eerste jaar:
    • Voorzitter
  • Tweede jaar:
    • Secretaris
    • 2 bestuursleden/commissarissen
  • Derde jaar:
    • Penningmeester
    • 2 bestuursleden/commissarissen
  • De aftredende bestuursleden zijn terstond herkiesbaar.
7.   Bij een tussentijdse vacature wordt in de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering hierin voorzien.
      Het bestuur kan aan deze vacature tijdelijk invulling geven, tot aan de eerstvolgende Algemene
      Ledenvergadering.
      Over deze tijdelijke invulling worden de leden door het bestuur geïnformeerd via een publicatie op de website.
8.   De overdracht van bescheiden, gelden en eigendommen der vereniging,
      berustend bij afgetreden of geschorst bestuursleden moet binnen 14 dagen na aftreding of schorsing plaatsvinden.
9.   De leden van het bestuur zijn tot geheimhouding verplicht inzake alles wat zij uit hoofde van hun functie weten,
      met uitzondering van mededelingen aan en verantwoording tegenover de leden in de Algemene
      Ledenvergadering.
10. Het bestuur is bevoegd te allen tijde ter controle de openlegging van de boeken van de penningmeester te