Kruiskarpertjes (F1)

Geslaagde terugvangdag kruiskarpers, Altijd Beet samen met Sportvisserij Nederland.

Zaterdag 10 oktober 2009 vond aan visvijver de Leemput in Schijndel

de ‘kruiskarper terugvangdag’ plaats.

Doel van deze dag die was georganiseerd door
Sportvisserij Nederland en HSV Altijd Beet uit Schijndel
was om meer informatie te verzamelen over het vissen op kruiskarpers.

Deze vissoort (gemaand F1) is voor het eerst uitgezet in 2006,
en in 2013 is er nog een uitzetting geweest van 300 kg.

Wim van Stiphout toont een van zijn gevangen kruiskarper.

Als onderdeel van het bredere Aalscholverproject dat door Sportvisserij Nederland wordt uitgevoerd, wordt bekeken of de kruiskarper een oplossing is voor visvijvers die te leiden hebben onder aalscholverschade. Zo zijn er in de Leemput – waar in 2006 een uitzetting van kruiskarpers heeft plaatsgevonden - meerdere visserijkundige onderzoeken verricht en zullen de komende winterperiode in diverse vijvers kruiskarpers in verschillende dichtheden worden uitgezet. Het vermoeden bestaat namelijk, dat de kruiskarper vanwege formaat, snelheid en schuwheid een lastigere prooi is voor aalscholver dan bijvoorbeeld de brasem en blankvoorn.
Omdat Sportvisserij Nederland gedegen advies aan haar aangesloten hengelsportverenigingen wil kunnen geven, is ook meer informatie over het vissen op en vangen van kruiskarpers gewenst. Over de manier waarop het effectiefst op kruiskarpers kan worden gevist, maar ook welk materiaal vereist is om lijnbreuk te voorkomen of de kans erop in ieder geval te minimaliseren.

De terugvangdag gaf hier goed antwoord op. Zo bleek bijvoorbeeld dat softy’s (zachte haakpellets) en miniboilies veruit de favoriete aassoorten zijn, óók voor het vissen met de vaste stok. De deelnemers waren erg enthousiast over de kruiskarper, men vindt het een fraaie vis die goede sport biedt. Wel is enige aanpassing in het vismateriaal gewenst om lijnbreuk te voorkomen. Zo bleek onder meer het gebruik van topelastiek een must.

Al met al heeft de terugvangdag weer nieuwe inzichten over de kruiskarper verschaft, wat Sportvisserij Nederland zal gebruiken bij het adviseren van hengelsportverenigingen.

De 16 deelnemers vingen in totaal 11 kruiskarpers, al werden er minstens even veel verspeeld. Met 89 cm (twee kruiskarpers) eindigde Peter van Erp als derde. Tweede werd Wim van Stiphout met drie kruiskarpers die gezamenlijk 132 cm opbrachten. De terechte winnaar was Cristian Vorstenbosch die met zijn feederhengel drie kruiskarpers (140 cm) bij elkaar ving. Voor de drie hoogst geëindigden waren er prijzen in de vorm van door Spro beschikbaar gestelde vaste hengels. Verder ontvingen alle deelnemers enkele aardigheden, beschikbaar gesteld door Sportvisserij Nederland.