Wijziging visserijregels per 1okt 2012 definitief

Dinsdag, 2 oktober 2012

De eerder aangekondigde Visserijwetswijzigingen van begin dit jaar zijn nu vanaf 1oktober 2012 doorgevoerd. Er is dus geen gesloten tijd meer om met pieren(wormen) te vissen, ook voor het nachtvissen zijn er nieuwe regels. Dus klik op lees verder om alles te lezen over deze aangepaste regels.

De belangrijkste wijzigingen zijn:

•Er mag actief op de Europese meerval worden gevist.
 Er komt wel een gesloten tijd voor het hele jaar zodat elke meerval altijd direct moet worden teruggezet.
•De gesloten tijd voor de worm ( van 1 april – 31 mei) is hierbij geschrapt
 Deze aassoort wordt door wedstrijdvissers, karpervissers en recreatieve vissers veel gebruikt en dit mag straks het hele jaar door.
•Nachtvissen is het hele jaar door toegestaan. Uitgezonderd zijn de natuurgebieden waar het nachtvissen nu ook al verboden is.
 Het gebruik van een tentje e.d. wordt niet vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente.
 De visrechthebbende blijft  bevoegd om het nachtvissen eventueel toch te beperken om overlast voor omwonenden te voorkomen.
•De minimummaten voor de rietvoorn en de winde komen te vervallen.
 Hiermee wordt voorkomen dat wedstrijdvissers – onbedoeld – in overtreding zijn.
•De gesloten tijd voor snoek wordt ingekort tot de laatste zaterdag van de maand Mei.
 zodat de einddatum van de gesloten tijd gelijk loopt met de gesloten tijd voor aassoorten.
•De minimummaten voor zeevissen worden ook van toepassing als de betreffende soort wordt gevangen in het binnenwater.
 Zo wordt de handhaving inzake het meenemen van ondermaatse zeevis flink verbeterd.
•Sportvissers mogen straks (m.u.v. het IJsselmeer) ondermaatse baarzen voorhanden hebben
 op voorwaarde dat de vis levend wordt bewaard en teruggezet. Dit maakt het mogelijk deze bij wedstrijden mee te laten tellen.
•Er komt ook een verbod voor sportvissers om hun vis te verkopen.

BLIJFT OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS EN BEZOEK DE SITE VAN SPORTVISSRIJ NEDERLAND.

Alles over deze wet en de aanpassingen is terug te vinden op de site van sportvisserij nederland.

Het nachtvissen met de hengel wordt in principe het hele jaar toegestaan tenzij het ter plekke anders is geregeld.
Informeer daarom altijd lokaal of nachtvissen is toegestaan zonder extra toestemming.
Uitgezonderd zijn in ieder geval de natuurgebieden waar het nachtvissen nu ook al is verboden.
Verder is het aldus het ministerie aan de georganiseerde sportvisserij om een en ander in goede banen te leiden.
Daarom zal het nachtvissen vanaf 1 januari 2013 via een landelijke Nachtvistoestemming worden geregeld.
Deze is vanaf 1 januari te verkrijgen via de website van de federaties of de website van Sportvisserij Nederland.