PLAATSING VISSENBOSSEN VERSCHOVEN NAAR DINSDAG

Vrijdag, 16 februari 2024

Beste leden, met veel plezier kunnen wij als bestuur aangeven dat de plaatsing van de "vissenbossen" in onze vijver gaat beginnen. Aanstaande vrijdagochtend 16 februari zal een aanvang worden gemaakt met de werkzaamheden. DE PLAATSING VAN DE VISSENBOSSEN IS VERSCHOVEN NAAR AS DINSDAG 20 FEBRUARI Hierbij zal onder andere gewerkt worden vanaf een ponton. WIJ VRAGEN DE VISSERS REKENING TE HOUDEN MET DEZE WERKZAAMHEDEN!!!!!!

Na de jaarvergadering van 2022 werd door ons als bestuur besloten om een meerledig project te starten met als doelstelling om de kwaliteit van het viswater te verbeteren en daardoor de vissterfte, waarmee we jaarlijks geconfronteerd werden, terug te dringen zodat we minder vis uit hoeven te laten zetten om ons visbestand op peil te houden.

Het project genaamd: Verbetering Viswaterkwaliteit en Visbestand in de visvijver HSV ALTIJD BEET SCHIJNDEL werd eind november tijdens de regio-avond van Sportvisserij Zuidwest Nederland gepresenteerd en toegelicht en op 19 december jl werd deze presentatie nogmaals gehouden om ook onze leden te informeren.

Door het laten plaatsen van vissenbossen is de verwachting dat niet alleen de waterkwaliteit zal verbeteren maar ook de voedselbron voor vis en andere waterdieren zal toenemen. Voor de jonge en kleinere vissen zal er niet alleen meer natuurlijk voedsel zijn, maar ook zullen de schuilmogelijkheden toenemen, zodat we een gezond visbestand kunnen verwachten.

Dit initiatief is het laatste onderdeel van het meerledig project Verbetering Viswaterkwaliteit en Visbestand in de visvijver HSV ALTIJD BEET SCHIJNDEL

Wat is een vissenbos?
Een vissenbos is een kunstmatige structuur in het water, die het mogelijk maakt om op een verzorgde manier onderwaterstructuren te bewerkstelligen.

Waaruit bestaat een vissenbos?
Een vissenbos bestaat uit twee palenrijen in het water met wilgentakken ertussen. Dit maakt een stevige constructie, die geen schade oploopt in stromend water of bij golfslag.

Wat zijn de voordelen van een vissenbos?
Vissenbossen zijn erg multifunctioneel. Vissen kunnen er schuilen voor aalscholvers en andere rovers. Tevens vinden ze er voedsel en is het een goede gelegenheid om te paaien.

Waar worden de vissenbossen geplaatst?
De vissenbossen worden op advies van Sportvisserij Zuidwest Nederland geplaatst:

• In de hoek tussen steiger 21 en 22
  • Rond de kop van het eiland;
  • In de hoek tussen steiger 30 en 31;
  • In de hoek tussen steiger 1 en 36.

Betrokken partijen
De partijen die betrokken zijn bij dit laatste deelproject zijn:
  • Sportvisserij Zuidwest Nederland voor advies over het laten plaatsen van vissenbossen als duurzame verbetering van het viswater, de visstand en het sportvisserijgebruik;
  • Waterschap AA en Maas voor het bijdragen aan het vergroten van de biodiversiteit en het verbeteren van de waterkwaliteit in de visvijver te Schijndel.
  • HSV Altijd Beet Schijndel als visrechthebbende en om de kwaliteit van het viswater te verbeteren en daardoor de vissterfte, waarmee we jaarlijks geconfronteerd werden, terug te dringen zodat we minder (kleine) vis uit hoeven te laten zetten om ons visbestand op peil te houden met als bijkomende gedachte om het jeugdvissen in de toekomst te continueren.

Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met
Jan van de Ven